Gruppens både
Vi er stoppet med at sejle!
1 J22 - som er til salg
Alle bådene er udrustede og efterset efter Det Danske Spejderkorps' regler. De åbne både (Svendborgjollen og KS jollen) bliver flydeprøvet for at sikre, at de flyder og kan holde besætningen flydende, selv om båden skulle blive fyldt med vand.
Svendborgjollen
- er udviklet af E. Bjørn Jensen, søspejderfar fra Svendborg. Den er i dag det mest almindelige søspejderfartøj i hele landet. Den har fast køl og god stabilitet. Det er en åben båd med stort cockpit og med god stuveplads. Der er plads til 6 spejdere med oppakning eller 8 spejdere uden oppakning.
Svendborgjollen er 5,80 meter lang, 2,20 meter bred og har en dybgang på 0,85 meter. Vægten er 450 kg, heraf 220 kg i kølen, hvilket giver en kølvægtprocent på 49. Vi sejler Svendborgjollen med storsejl (8,6 m2) og fok (7,2 m2) eller genua (10,4 m2).
Vi har i dag båden Dorthe tilbage. De tre øvrige blev solgt til Køge Søspejd, som nu havde glæde af Lise, Mikkeline og Anni i yderligere 6 år. Siden er Lise og Mikkeline efter 43 år tro søspejder tjeneste, blevet hygget op. Anni sejler stadig videre i som søspejderfartøj, denne gang i Horsens.
J22
J22 bådene er 6,86 meter lange, 2,44 meter brede med en dybgang på 1,16 og en vægt på 812 kg for en tom båd, heraf 318 i blykølen. De blev erhvervet i 2010. Den ene med støtte fra A.P. Møller og Hustru Chastine Mc-Kinney Møllers Fond til almene Formaal. De er blevet leveret i april 2010. Vi har 2 J22'er Erica og Lotta.
Vi har tidligere haft KS Jollen, som er udviklet i Krage Sø (det er derfor den hedder KS). Den er konstrueret og bygget af Mogens Pedersen til brug for de yngste spejdere: Minier og juniorer (8 - 12 år). Den er lavet i en størrelse så den kan håndteres af børn i denne aldersgruppe. Jollen har plads til 5 spejdere; de fire kan ro og den femte styre. Den kan også sejles med en meget enkel rigning (af samme type som bruges på surfbræt).
Jollen er 4 meter lang, 1,75 meter bred og vejer 130 kg. Sejlarealet er 6 m2.
Jollen er i dag solgt videre til privat brug.